Liiketoimintasuunnitelma

USA:sta 1980-luvulla Suomeen tullut liiketoimintasuunnitelman (business plan) teko on nykyisin olennainen osa yrityksen perustamisprosessia ja usein sen ensimmäinen konkreettinen toimenpide.
Sillä on kaksi päätehtävää: vakuuttaa mahdolliset osakkaat, yhteistyöyritykset, rahoittajat ja muut yritykselle alkuvaiheessa tärkeät sidosryhmät suunnitteilla olevan liiketoiminnan kannattavuudesta, sekä jäsentää aloittelevan yrittäjän omia ajatuksia pakottamalla hänet miettimään liikeideaansa järjestelmällisesti.
Liiketoimintasuunnitelma toimii viestinnän apuvälineenä, yleiskielisenä ja helposti ymmärrettävissä olevana esityksenä aloittavan yrittäjän ideoista. Hyvin toteutettuna se voi toimia jopa aloittavan yrittäjän hakuteoksena ja opaskirjana, joka sisältää oman toimialan ja kyseisten markkinoiden perusteellisen analyysin, kilpailutilanteen kartoituksen sekä mahdollisten ongelmien ja niiden ratkaisujen pohdintaa.
Post a Comment

Popular Posts

The Arctic Circle Design Forum

Digital Storytelling

Mexico open for business

Continued Stable Profit Development for Raute